Hogyan találjam meg gyermekem számára az ideális sportot?

Vajon hányszor jutott már eszünkbe a gondolat, hogy gyermekünk elég időt tölt – e mozgással? Ha nem sportol még rendszeresen, akkor milyen sportággal ismerkedjen meg, egyáltalán hogyan válasszunk neki való mozgásfajtát? Ebben segítünk most egy picit.

Természetesen nehéz gyermekeinket egyik pillanatról a másikra rávenni egy – egy sportág megismertetéséhez, bár való igaz, hogy a 7 – 12 éves korig tartó időszakban rendelkeznek a legnagyobb mozgásigénnyel, így ilyenkor a legkönnyebb olyan mozgásformát választani, melyben sikerélmény esetén további motivációt is nyerhetünk.

Nagyon jó, ha van szülői példamutatás, hiszen a sportoló családoknál - ahol a szülő aktívan sportol, a gyermek e mintát követve már 3-4 éves kortól utánozza azokat a mozgásokat, melyeket szűkebb környezetében tapasztal.

Óvodás kortól a legfontosabb, hogy a gyermek a természetes mozgások a futások, ugrások, dobások megtanulása mellett sokmozgásos, mozgásutánzós, játékos feladatok kerüljenek előtérbe. Ilyen lehet a tánctanulás is. Ismerkedjenek meg olyan sporteszközökkel mint a labda, babzsák stb., kússzanak - másszanak, fogózzanak, bújócskázzanak, egyensúlyozzanak… Elsősorban a ciklikus mozgásokat sajátítják el ilyenkor könnyen, így megtaníthatjuk őket kerékpározni vagy akár egy tanfolyam keretben úszni is. A leglényegesebb, hogy gyermekünk minél több játékos feladaton keresztül szeresse meg a mozgást.

Iskoláskorban ( 7 – 12 ) már hatalmas a mozgásigény. Ekkor különösen fontos a testmozgás, mert a növekedéssel együtt a testsúlygyarapodás is fokozódhat. Ilyenkor már járhatnak bármilyen sportági edzésre, (foci – kézilabda – lovaglás - tánc stb.) Versenyszerű sportról ebben az időszakban még nem érdemes beszélni, mert az általános mozgástanulás időszaka zajlik. Túl korai versenysporttal, sok alapmozgás megtanulása helyett a sportág specifikus mozgások kerülnek előtérbe, amely ilyenkor még nem szerencsés. A tánctanulás lehet az egyik kivtel, hiszen ez az ösztönös mozgásra és a mozgáskoordináció fejlesztésére van nagy hatással, amit a táncSportban, vagy akár más sportokban is nagyszerűen kamatoztathat az ember.

Azt viszont már ilyenkor is megállapíthatjuk, hogy gyermekünk fejlettsége, megfelel – e a korosztályának, egyáltalán szeret- e mozogni, s vannak – e az átlagosnál fejlettebb képességei...

Mindenképp fontos, hogy eddigre megtanuljanak úszni, mivel a vízbiztonság mellett az úszás kiválóan fejleszti a légzőszerveket. Tudjanak kerékpározni, amellyel fejlesztjük mozgáskoordinációt és egyensúlyérzékelést, és pozitívan hat az állóképességre. Ismerjék meg és játsszák a csapatjátékokat az iskolában.

Iskoláskorban  már el lehet vinni őket egy olyan sportegyesülethez, ahol az életkori sajátosságokat figyelembe véve végeznek gyakorlatokat. Vezessük rá a gyermeket, hogy az első olyan sportágat ő válassza ki, amelyben egyszer majd nagy bajnok szeretne lenni, s tetszik neki. Így mindenképpen motiváltan kezdhet bele az első edzésekbe. Lényeges, hogy semmit ne erőltessünk, érezze jól magát a gyermek, hiszen számára az a természetes, ha játékosan tanul, erősödik, és ügyesedik.

Ilyenkor a szülő feladata és felelőssége, hogy többször vigye olyan helyre gyereket, ahol megfigyelheti, hogy milyen jellegű sportágak ragadják meg a figyelmét. Látogassuk meg az első néhány edzést, figyeljük meg milyenek az edzők, hogy bánnak, hogy kommunikálnak a gyerekekkel, dicsérnek - e, van-e büntetés, vagy akár csúnya beszéd stb., egyszóval milyen a hangulata a gyakorlásnak. Egyesületünk például minden ősszel tart nyílt órákat, ahol a szülők is és a gyermek is betekintést nyerhet az oktatási folyamatba, megismerkedhetnek velünk, tanárokkal és elképzeléseinkkel, iránymutatásunkkal.

7-8 éves korban, tehát nagyjából 1 – 2. osztályban lehet először felmérni a gyerekeket, hogy testalkatuk, készségük, képességeik (antropológia), és a sportképességek mellett a beállítódásuk melyik sportág űzésében teszi sikeressé. Tíz – tizenkét éves korra szinte biztonsággal megállapítható, hogy melyik sportággal érdemes versenyszerűen foglalkozni a gyermeknek, feltéve ha ezt szeretné a gyermek.

S hogy mikor érdemes elkezdeni a versenyszerű sportolást?
A legtöbb sportágnál nagyjából 10 éves kor környékére tolódik, vagyis előtte is sportolhat a gyermek, csak ekkor ideális elkezdenie a versenyzést. Természetesen ettől egyes sportágaknál lehetnek kisebb – nagyobb eltérések, mint például a mi sportunkba, ahol kisebb, öszönző versenyeken már 6 évesen részt vehet a gyermek. De ezt inkább motívációs versenyeknek kell tekinteni, ahol minden indulót éremmel jutalmazunk. Ezért is rendezzünk évről évre a DanceLand Kupát, hogy a gyerekeket ösztönözzük a rendszeres mozgásra, a kitartásra és szorgalomra, melynek így megvan a gyümölcse :)

 

 

Bezár

Hogyan találjam meg gyermekem számára az ideális sportot?

Vajon hányszor jutott már eszünkbe a gondolat, hogy gyermekünk elég időt tölt – e mozgással? Ha nem sportol még rendszeresen, akkor milyen sportággal ismerkedjen meg, egyáltalán hogyan válasszunk neki való mozgásfajtát? Ebben segítünk most egy picit.
Bezár

A tánc pozitív hatása gyermeked fejődésére

Hogy miért megy majd könnyebben a tanulás? Hogyan javul a koncentrációs képesség? Hogyan válik már kis kortól a mozgás az élete részévé? Hogyan bontakozik ki személyisége, egyénisége? Hogyan válik magabiztossá? Hogyan szerez barátokat?
Bezár

1% felajánlása

Köszönjük a tavalyi felajánlásokat, kérjük idén is támogassa egyesületünket személyi jövedelemadójának 1 %-val. Az összegyűjtött összeget működésünkre, programjaink, céljaink megvalósítására és a növendékek támogatására, tehetséggondozásra fordítjuk.
Bezár